Thursday, August 20, 2009

Kualiti air bagi ikan keli

Untuk hari ini, pihak GV ingin berkongsi sedikit maklumat mengenai penternakan ikan keli yang perlu diketahui umum khasnya kepada penternak baru yang masih belum mengetahui kaedah dan cara penternakan yang sesuai bagi ikan keli.

Umumnya ketika ini, pelbagai kaedah diperkenalkan dalam menternak keli. Antara yang popular bagi penternak baru kita ialah polytank dan kanvas. Semua menekankan tentang aspek kebersihan dan kualiti air, malah ada yang mengatakan kaedah pembelaan dalam tangki, polytank dan kanvas ini menjamin kebersihan air dan kejernihan air.
Sebenarnya, fakta ini adalah salah sama sekali. Ikan keli akan lebih cepat membesar jika disesuaikan dengan habitat semulajadinya.
Sila baca petikan dibawah :

Bolehkan ikan keli diternak dalam air jernih?

Jawapannya ’tidak boleh’

Ikan keli bukan spesies ikan yang hidup dalam air jernih. Ikan ini memerlukan air yang keruh atau hijau bagi membekal makanan dan pelindungan semulajadi. Buktinya habitat asal ikan ini seperti di sawah padi, tali air atau hilir sungai, bukannya di kawasan hulu sungai yang mempunyai air jernih seperti kawasan cegar dan jeram.

Jadi, diharapkan agar penternak baru faham dan rujuk pada mereka yang telah berpengalaman dalam mengendalikan penternakan keli ini.


0 comments: